Villkor & info

Köpvillkor

För att beställa ska du ha fyllt 18 år. 

Vi garanterar alltid samma färgbad på beställningar av garn till ordinarie pris. Vid beställning av reagarn eftersträvar vi att skicka samma färgbad men om det inte går levereras rätt antal nystan oavsett färgbad utan att kunden meddelas i förväg.
Beställningar av mönster utan garn eller utan rätt mängd garn makuleras utan meddelande till kunden (avser mönster och häften från Sandnes, Karin Öberg, Gustav & Berta samt Klompelompe).

Beställning som utförs i annan persons namn utan dennes medgivande eller på sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.

Det sortiment som finns i webbshopen är Butik Maglias ordinarie lagersortiment. Vi reserverar oss för att lagersaldo eventuellt inte är korrekt. Vill du beställa en vara med lågt lagersaldo, kontakta oss innan beställning för att kontrollera lagersaldot. Om rätt antal i lager inte finns av reavaror levereras det antal som finns och ordern uppdateras utan aviseringen till kunden. Vi förbehåller oss rätten att utan avisering förändra vårt lagersortiment. Vi kan tillhandahålla samtliga produkter som våra leverantörer för i sitt sortiment, men minsta beställningsvolym är då en förpackning. Antal i en förpackning varierar beroende på varan. Vill du beställa något som inte finns i vår webbshop ber vi dig kontakta oss via mejl, info@butikmaglia.se.
 
Priser
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive för varan lagstadgad moms. Vi reserverar oss för förändringar av skatter och pålagor som är utanför vår kontroll.

En fraktavgift tas ut vid varje beställning understigande 799 kronor inom Sverige. På order under 799 kronor inom Sverige samt till alla länder inom EU samt Norge och Schweiz, oberoende av orderbelopp, är frakten beroende av vikten av det du handlar. På order över 799 kronor inom Sverige debiterar vi ingen frakt och levererar med Postnord Brev, Postnord Varubrev eller Postnord Skicka Lätt. Vill du välja annat fraktsätt, Postnord My Pack Collect eller My Pack Home tillkommer dock frakt på order upp till 1598 kronor. Vissa skrymmande varor går inte att beställa för hemleverans utan endast för avhämtning i butiken, detta framgår tydligt i texten till artikeln. 

Du ser alltid aktuellt fraktpris för din order i kundvagnen och när du kommer till kassan. Fraktpriserna är olika beroende på vilket land du beställer ifrån men framgår tydligt i din varukorg.

Vissa priser kan vara exklusiva för webbshoppen och gäller då bara där och inte i fysisk butik. 

Vi har i dagsläget inte möjlighet att erbjuda samma system med Bonuskort som i vår fysiska butik. Köp i webbshopen genererar därför inga stämplar i Bonuskortet.

Beroende på betalsätt kan avgift tillkomma, se Betalningssätt nedan.

Vi förbehåller oss rätten att leverera en ersättningsvara som är likvärdig eller bättre utan vidare meddelande, om den vara du beställt har utgått ur vårt eller våra leverantörers sortiment. 

Minsta beställningsbelopp
Det finns inget minsta beställningsbelopp, alla beställningar är välkomna, men tänk på att fraktavgift om f.n. minst 39 kronor alltid tillkommer per order understigande 799 kr.

Betalningssätt
Det går att betala på flera sätt via Shopify Payments, med kort, via Swish eller banköverföring. Samtliga betalsätt är välkända för dig som kund och du väljer det som passar dig bäst. 

Leveranstid
Vi skickar varor minst alla helgfria måndagar, onsdagar och fredagar, och vanligtvis varje dag. I normala fall har du din beställning inom 3 dagar efter att betalningen registrerats, se Betalningssätt ovan. Beställer du innan klockan 12:00 måndag, onsdag eller fredag går din leverans iväg samma dag, förutsatt att betalning är gjord. Avvikande hanteringstider kan förekomma i samband med mässor, utställningar eller andra event. Information om det läggs vid sådana tillfällen upp på webbsidan.

Leveranssätt
Vi skickar som brev, med PostNord Varubrev eller Skicka Lätt direkt till din brevlåda. Större paket som inte kan levereras i din brevlåda får du hämta hos ditt utlämningsställe. Du får avisering via SMS eller mejl. Försändelserna är inte försäkrade eller spårbara och kan komma att hängas på din brevlåda eller ytterdörr av Postnord, beroende på hur stor din brevlåda är. Om du därför vill ha din försändelse spårbar och försäkrad kan du välja MyPack Collect eller MyPack Home. Försändelser över 2 kg skickas alltid med MyPack Collect som du hämtar hos ditt utlämningsställe. Du kan också välja att hämta din order i vår fysiska butik i Höör, ingen fraktkostnad tillkommer då.

Transportskada
Om du upptäcker en skada på ett paket när du hämtar ut det eller innan du öppnar det, ska du anmäla detta till det utlämningsställe där du hämtade ditt paket. Om du upptäcker en skada på ditt brev eller skrymmande brev ska du anmäla det till oss.

Ångerrätt
Enligt E-handelslagen har du som konsument (gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att du skall kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden och returer ska skickas så att det kan levereras i vår brevlåda eller till butiken. Vi godkänner inte retur enligt ångerrätt som skickas på ett sådant sätt att de ska avhämtas hos ett paket- eller postombud. Returfraktsedel går att köpa via oss, fråga efter returfrakt när du kontaktar oss via mejl. Vi godtar ej heller returer som inte har någon ifylld retursedel när varor returneras. Klicka här för att ladda ner en Returblankett.

Reklamation

Meddela varför du inte godtar varan samt ange varför du anser att varan är felaktig, till info@butikmaglia.se. Meddela eventuell reklamtion så fort som möjligt, dock senast 3 år efter köpet via mejl och invänta svar med reklamationsblankett. Skicka därefter tillbaka varan enligt information i reklamationsblanketten. Om vi betraktar varan som felaktig sker sedan återbetalning inom 14 dagar inklusive din kostnad för returfrakt. Reklamationer som inte i förväg aviserats oss hanteras inte. Klicka här för att ladda ner en Returblankett.

Returer
Vill du byta din oöppnade vara kontaktar du oss via mejl. Du kan returnera en vara inom 90 dagar från inköpsdatum. Du står själv för returfrakt samt frakt för de varor du byter till. Varan ska vara oanvänd och när det gäller garn får det inte finnas generande doft av husdjur, mögel eller rök. Det går att köpa frakt av oss, vilket oftast blir billigast. Kontakta oss i så fall via mejl för inköp av returfrakt. När du returnerar måste du skicka som ett paket som levereras till butiken. Vi har inte möjlighet att hämta ut returer hos ett postombud. Sådana returer godkänns inte och kommer skickas tillbaka till dig efter liggetidens slut på din bekostnad. Observera att du alltid måste kontakta oss innan du gör en retur! Klicka här för att ladda ner en Returblankett.
Rea varor bytes ej.

Se även Konsumentverkets information om distansavtalslagen & E-handel samt reklamationsrätt. Observera att konsumentköplagen enbart gäller för privatpersoner, inte för företag.

Force Majeure
Händelser som ligger utanför vår kontroll och som skäligen inte kunnat förutses hänförs till Force Majeure och befriar oss från förpliktelser angående ingångna avtal.


Behandling av personuppgifter
När du köper våra produkter kan du direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt, såsom när du genomför ett köp via vår hemsida, blir medlem i vår kundklubb, kontaktar oss, använder någon av våra tjänster eller deltar i events eller tävlingar där du lämnar ifrån dig personuppgifter av något slag.

Vi är naturligtvis måna om att du alltid skall känna dig trygg att vi behandlar dina personuppgifter ansvarsfullt med hänsyn till din integritet och att vi är transparenta med vilken information vi samlar in om dig, hur dessa uppgifter kan komma att användas och hur länge dina personliga uppgifter lagras hos oss.

Den nya Dataskyddsförordningen, som trädde i kraft 25 maj 2018, har stärkt dina rättigheter att styra hur du vill att vi hanterar personuppgifter kopplade till dig som är kund hos oss. Du har bland annat rätt till ett s.k. registerutdrag, få dina uppgifter rättade, ge och återkalla ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter samt avsäga dig direktreklam från oss. Du kan även motsätta dig till behandling av personuppgifter som grundar sig på berättigat intresse samt få dina uppgifter raderade när det inte längre finns legitimt skäl för fortsatt behandling av dina uppgifter. Du har även möjlighet att begränsa dina uppgifter om du anser att uppgifter som vi lagrat om dig inte är korrekta samt under vissa omständigheter kunna flytta din data eller vissa uppgifter om dig (s.k. dataportabilitet).

För mer detaljerad information om behandling av personuppgifter, hänvisar vi dig att läsa mer om detta i vår Integritetspolicy.




A&J Handels AB med registrerad bifirma Butik Maglia har organisationsnummer 556812-8788 och är godkänd för f-skatt. Bolaget är momsregistrerat och har svenskt VAT-nummer, SE556812878801. Styrelsens har sitt säte i Höör kommun i Skåne. Bolagets och butikens adress är Föreningsgatan 3, 243 30 Höör. Telefonnumret är +46 (0) 413 240 50 och e-postadressen info@butikmaglia.se.